Annerledesåret 2020 blir Upheads sitt beste år noensinne, til tross for usikkerhet og pandemi.

– Vi er imponert over hvordan kunder over hele landet har håndtert situasjonen og klart seg bedre enn forventet gjennom denne krevende tiden, uttaler administrerende direktør Bjørg Tomlin.

Publisert: 8.07.2021

Bjørg Tomlin i møterom. Foto.

Upheads leverer sterke resultater med en omsetning i 2020 på 174 millioner. Det tilsvarer en vekst på 22 millioner fra 2019. Resultat før skatt ble på 29 millioner i 2020 som er hele 53% mer enn i 2019.

For flere tall fra regnskapsåret 2020, se proff.no.

Selv med rekordvekst er Upheads opptatt av å ha en kontrollert vekst.

– Vi skal skape et solid fundament for ytterligere vekst. Vi er alltid interessert i muligheter som oppstår, men er hovedsakelig opptatt av langsiktighet og vil bygge kvalitet over tid, sier Tomlin.

Unge som en ressurs, ikke risiko

I Upheads finner du mange ulike personer med ulik kompetanse, fra tungt tekniske hoder, dyktige selgere og til unge lærlinger. Å ta inn lærlinger og lære opp de ansatte selv har gitt positive resultater. Bedriften har rekruttert litt utradisjonelt og ansatt personer som kanskje ikke har hatt den tradisjonelle IT-CV’ en.

– Solide tekniske ressurser i kombinasjon med sultne lærlinger er gull. Du kommer veldig langt, så lenge du har en genuin interesse for faget. Unge mennesker er en kjemperessurs for bedrifter som tør å satse litt.

Organisk vekst

Tomlin bekrefter at veksten i 2020 er organisk og ikke inkluderer noen oppkjøp. Suksessen krediteres heller til dyktige interne ressurser og strategiske grep.

– Når ansatte sitter hjemme hver for seg, må man bygge mer eksplisitte rutiner for arbeidsdagen. Vi er stolte over våre ansatte som på rekordfart har snudd seg rundt, vært engasjerte og tett på kundene våre selv fra hjemmekontoret, uttaler Tomlin.

 

Vi er stolte over våre ansatte som på rekordfart har snudd seg rundt, vært engasjerte og tett på kundene våre selv fra hjemmekontoret.
- Bjørg Tomlin, Adm. Dir. Upheads

Utfordrer de etablerte IT selskapene

Selskapet ser nå frem til en travel høst med nok av planer for å styrke sin posisjon hos kunder og i markedet.

– Fremover vil vi øke vår tilstedeværelse på Østlandet, bygge fremtidsrettet kompetanse og tjenester og ytterligere forsterke vårt fokus på IT-sikkerhet, både internt og for våre kunder.

Vi ønsker å være et alternativ til de store leverandørene i IT bransjen. Vi opplever at mange bedrifter setter pris på en samarbeidspartner som er mer personlig og mer tilgjengelig, samtidig som vi er et trygt valg med langsiktige ambisjoner.

Med bærekraft i høysetet

Bærekraft står også i høysetet for Sandnes-bedriften.

– Fremtidens bedrifter er grønne, og IT-bransjen er essensiell for et mer miljøvennlig samfunn. Vi sitter i en unik posisjon for å forme morgendagens næringsliv, samt sørge for at de enorme datamengdene blir behandlet og lagret med bruk av ren kraft – altså i grønne datasenter.

Til eksempel flytter Upheads hele datasenteret sitt til Rennesøy etter sommeren.

– Her finner du nemlig et av verdens grønneste datasentre, Green Mountain, som benytter seg av 100% fornybar kraft, avslutter en tydelig begeistret Tomlin.