En plan B til amerikanske tekgiganter?
Norge er dypt investert i, og helt avhengig av, amerikanske teknologiselskap som Google, Microsoft og Apple, både i offentlig og privat sektor. Det kan være lurt med en plan B.
Den geopolitiske situasjonen i USA, og for så vidt resten av verden, har bidratt til usikkerhet blant både små og store bedrifter i Norge. Så her kommer millionspørsmålet: lener vi oss for mye på amerikansk teknologi?
NB! Hvis du som privatperson skal sende dine egne personopplysninger ut av EØS, gjelder ikke disse reglene for deg.

12. mai meldte Frode Rein, leder strategi og innovasjon ved Stortingets IT-avdeling, at Stortinget må vurdere en exit-strategi fra dagens amerikanskdominerte IT-systemer. Samtidig stresser digitaliseringsminister Karianne Tung behovet for at norske bedrifter også må gjøre en risikovurdering.
Hvordan kan en plan B se ut for deg som bedrift? Og trenger du det? Vi har spurt en av våre mest løsningsorienterte, nemlig Direktør for løsninger, Tommy Bjørnøy om akkurat dette.
— Det er sannsynlig at EU-domstolen, før eller senere, vil utfordre reglene som i dag gjør det enkelt å overføre personopplysninger til USA, starter Tommy.
— Og dersom det blir for utrygt å sende persondata til USA, vil det mest sannsynlig ikke være en overgangsperiode. Da må du som bedrift ha en plan B, som du kan sette i gang kjapt.
Så, hva skjer hvis vi ikke lenger får overføre data til USA?
— De største amerikanske teknologiselskapene kan i verste fall true med å legge ned virksomheten i Europa, sier Tommy. Men, dette er nok ikke det mest sannsynlige utfallet.
— Flere europeiske politikere og eksperter tar til orde for å presse frem en todeling av tekselskapene, med én europeisk og én amerikansk del.
Dette kan gjøre det lettere å følge europeisk lov, men det kan også gi deg som bedrift forskjellig funksjonalitet, support og pris, alt etter hvilket marked du tilhører, forklarer Tommy.
Teknologitoll og lisenssjokk
Økt toll er på alles lepper om dagen, også i IT-verden. Et annet scenario som kan bli realitet for norske bedrifter er en såkalt «teknologitoll» på tjenester og ikke bare fysiske varer.
— Det kan for eksempel være økte priser på lisenser fra amerikanske tjenester i Europa, inkludert Norge. Hvilke konsekvenser har det for din bedrift om Microsoft-lisenser blir 20 % dyrere over natten? Dette bør uansett vurderes i et plan B scenario.
Hva sier «big tech»?
I et debattinnlegg til Dagens Næringsliv understreker Kristine Dahl Steidel, administrerende direktør i Microsoft Norge, at Microsoft er permanent investert i Europa.
– Vår siste investering i Norden, KI-infrastruktur i Sverige, ble kunngjort i juni i fjor og var på 33,7 milliarder svenske kroner. Dette betyr at det ikke bare er å pakke ned og flytte til et annet kontinent når verdenspolitikken endrer seg.
Hun peker på en gjensidig avhengighet mellom Europa og USA.
– Microsoft trenger Europa for å opprettholde sin posisjon som en teknologisk leder. Uten europeiske markeder, infrastruktur og samarbeid vil veksten (til Microsoft, red. anm.) stagnere.
Dersom-hva-hvis-kanskje
Alt beskrevet over er tenkte scenarioer og ikke en realitet i skrivende stund. Dersom-hva-hvis-kanskje plutselig skulle skje, anbefaler vi å ha en plan klar på hvordan din bedrift skal respondere.
En slik beredskapsplan trenger ikke nødvendigvis være verken omfattende eller detaljert, det viktigste er at dere som bedrift er forberedt. Enkle vurderinger nå, kan spare både tid, penger og hodebry senere.
Dette bør du ha med i beredskapsplanen:
Kartlegg system og tjenester
Lag en oversikt over hvilke tjenester og leverandører dere er avhengige av i dag. Det gjelder ikke bare skylagring og e-post, men også alt fra verktøy for prosjektstyring til CRM- og analysetjenester.
Vurder europeiske eller norske alternativer
Blir det for utrygt å sende persondata til USA, er det lurt å ha en liste med alternative leverandører innenfor EU og EØS. Disse kan gi høyere datasikkerhet og bedre etterlevelse av GDPR, men det er viktig å ikke ta det for gitt.
Lag en handlingsplan
Ha en enkel handlingsplan som sier hva dere gjør dersom det for eksempel:
- Blir innført teknologitoll
– Hvilke kostnader vil det medføre for vår drift? - Ikke lenger er lov å overføre data til USA
– Hvilke systemer lagrer eller behandler persondata i USA?
– Har vi oversikt over hvilke typer data som berøres (kundedata, ansattdata, etc.)? - En forretningskritisk tjeneste fra en amerikansk leverandør stenger ned i Europa
– Har vi et klart definert alternativ klart til å tas i bruk?
– Hvor lang tid vil det ta å migrere til ny løsning, og hva koster det?
– Har vi sikkerhetskopiert data slik at de kan flyttes uten avbrudd?
Inngå fleksible avtaler
Sjekk om avtalene på amerikanske tjenester gir rom for å bytte leverandør på kort varsel. Du kan som regel unngå lange bindingstider, men da må du som oftest betale for fleksibiliteten.
Hold ledelsen oppdatert
Dette er store strategiske beslutninger som må forankres internt. Sørg for at både ledelse, økonomi og HR forstår situasjonen og kan bidra med gode vurderinger og prioriteringer.
[ Trenger du hjelp til en beredskapsplan for din bedrift? ]
Vi har vi en Tommy, eller en annen ekspert, som kan hjelpe deg fremover!
Lei av å fylle ut skjemaer?
Du kan også ringe 51 22 70 00, mandag–fredag kl. 07-21, eller sende noen ord til hei@upheads.no.