Er svindel og IT-sikkerhet et samfunnsproblem?

Nok et år preget av pandemi og digitalisering er lagt bak oss, med alt det medfører. Hjemmekontor, nettbasert shopping og flere svindelforsøk, i alle digitale kanaler.

Få snakker høyt om at de har blitt offer for digital utpressing, men nå ser vi at dette problemet begynner å bli så stort at vi må gjøre et felles løft i befolkningen for å heve kompetansen innen digital sikkerhet og svindel, sier Tommy Bjørnøy, Sikkerhetssjef i IT-selskapet Upheads.

IT-konsulenter i møteromsløsning

Det svakeste leddet

Dessverre er det slik at de fleste angrep starter ved at en bruker blir lurt eller svindlet, ofte via e-post eller sosiale medier. Når «alle» sitter på hjemmekontor øker sjansen for at noen blir lurt, fordi terskelen er høyere for å spørre en kollega. Husk at om du er usikker, er det bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Vi må ha en jobbkultur der det er lov til å gjøre feil. Absolutt alle kan bli hacket og situasjonen vil bli bedre dersom man tørr å varsle kollegaer eller ledelse, forklarer Bjørnøy. Det å dele erfaringer er også en styrke som kommer alle til gode.

 

Et samfunnsproblem

Hacking er såpass normalt, og såpass skadelig, at det må ansees på som et reelt samfunnsproblem. Bedrifter som nekter for sårbarheter og sier at de aldri kan bli rammet av hackere har etter vår mening en farlig mangel av risikoforståelse.

Mange virksomheter står åpne for mennesker som ikke har edle hensikter. Dette gjelder spesielt små og mellomstore bedrifter, hvor både kunnskap og ressurser kan være mangelvare.

Nedetid på IT er kostbart for enhver bedrift, for ikke å snakke om kostnadene knyttet til omdømmetapet ved større sikkerhetsbrudd.

Ha en proaktiv sikkerhetskultur

Vi hører ofte bedrifter som har blitt utsatt for angrep uttale at de faktisk har vært sikret på flere måter. Bedriften har for eksempel innført vanlige, og nødvendige, sikkerhetstiltak som antivirus, brannmur, to-faktor autentisering, men det er likevel ikke nok.

Vi oppfordrer derfor alle bedrifter til å være proaktive når det gjelder sikkerhet. Lag gode planer for hva man skal gjøre hvis bedriften blir hacket. Når uhellet er ute er det ikke sikkert at du klarer å tenke logisk.

Vurder sikkerhetstjenester som er AI-baserte, ofte kalt neste-generasjons antivirus, brannmur med mer.

I tillegg bør du ha rutiner for:

– Jevnlig brukeropplæring

– Innstramming i rettigheter brukerne er innlogget med

– Kryptering av data/disker

  • Kun benytte seg av PC-er som er administrert av bedriften, unngå private enheter

Overnevnte punkter er enkelt for de fleste bedrifter å iverksette, og vil heller ikke gi noen særlig grad av økte kostnader.

Snakk med oss om hvordan du best kan sikre bedriften din. Vi gleder oss til å vise deg alt som er mulig, avslutter Bjørnøy.

[ Ønsker du hjelp med IT-sikkerhet for din bedrift? ]

Dette skjemaet er beskyttet av reCAPTCHA. Googles Privacy Policy og Terms of Service gjelder.

Lei av å fylle ut skjemaer?

Du kan også ringe 51 22 70 00,  mandag–fredag kl. 07-21, eller sende noen ord til hei@upheads.no.