Dataen som forsvant – En slags påskekrim
Kunde-Knudsen gjør seg klar til en fredelig påske med fjolsing til fjells. Akkurat idet hen skal pakke ned PC-en for uken, blinker skjermen med ukjente vinduer og musepekeren lever sitt eget liv. – Hva gjør du hvis du plutselig oppdager at du har blitt hacket? Kunde-Knudsen vet hva hen skal gjøre, men vet du?
Det kan ta lang tid fra hackere kommer seg inn i systemet ditt, til at innbruddet oppdages. Forskning viser at det i snitt tar 200 dager før databruddet blir oppdaget. Jo fortere banditten blir oppdaget og avgrenset, jo lavere blir kostnaden for din bedrift. Så, hvordan kan du selv oppdage hackeren?
Her kommer noen typiske tegn på at du har blitt angrepet, samt løsningen på krimmen:
1. Flere plagsomme meldinger popper opp
Disse truslene er mer målrettet enn datavirus og er programmert for å spre seg så bredt som mulig. Den vil forsøke å sette antiviruset ut av spill, hindre Kunde-Knudsen i å kjøre helt vanlige programmer eller kryptere data hen er avhengig av. Deretter vil angriperen å be Kunde-Knudsen om å betale løsepenger for å få dataene tilbake.
Løsning: Dette tyder på løsepengevirus. Koble deg fra Internett og eller ganske enkelt skru maskinen av. Kryptering tar lang tid og dette kan bidra med å forsinke prosessen. Gi så beskjed til din IT-ansvarlig eller oss i Upheads som kan sjekke videre.
2. Datamaskinen lever sitt eget liv
Merkelige ting begynner å skje på maskinen til Kunde-Knudsen. Plutselig lever den sitt eget liv, musepekeren flyr rundt og tekst skrives av seg selv. Dette er typiske tegn på at en noen andre har tatt over kontrollen på Kunde-Knudsen sin PC. Det kan også være at enkelte program nekter å kjøre eller at passord har blitt endret.
Løsning: Skulle dette skje, må du også koble maskinen fra nettet eller slå av PC-en med en gang. Her gjelder det å handle fort. Varsle IT-ansvarlig med en gang du mistenker at noe er galt.
3. Uønskede programvareinstallasjoner
Mange virus er laget på programvare. Helt uventet installeres det et ukjent Software-program på Kunde-Knudsen sin PC. Dette er et kjent tegn på at datasystemet ditt kan ha blitt hacket.
Løsning: Igjen, gi beskjed til din IT-ansvarlig. Vi kan ofte hjelpe via fjernstyring. For å løse problemet, prøver vi å finne og avinstallere den ukjente Softwaren. Deretter kan du bruke et spesialisert antivirusprogram som gjør en grundig sjekk og fjerner all skadelig programvare. Det beste er å kjøre dette i sikkerhetsmodus (trykk på F8 mens PC-en starter opp, og velg deretter “sikkerhetsmodus”).
4. Maskinen oppleves som uvanlig treg
Dette trenger absolutt ikke være et sikkert tegn på at Kunde-Knudsen har blitt hacket, men kombinert med all den andre merkelige oppførsel er det lurt å være mistenksom. Hvis maskinen din er infisert av et datavirus, jobber ofte harddisken på maskinen intenst.
Løsning: Med fare for å høres ut som en plate med hakk i, gi beskjed til bedriftens IT-kyndige eller din IT-leverandør. Alt det overnevnte kan være løsninger på problemet ditt.
Viktigst av alt; hvis du mistenker løsepengevirus (kryptering av filer), skru av PC-en så fort som mulig.
Noen generelle råd er å alltid ha backup. Står sikkerhetskopien tilkoblet til maskinen din er denne også utsatt, så husk å ha en “offline backup”.
Aldri betal løsepenger – snakk med fagfolk først. Derfor bør du ta kontakt med oss før du gjør noe mer, slik at vi kan bekrefte om trusselen er reell og gjøre undersøkelser om vi klarer å dekryptere filene uten krypteringsnøkkel.